Update: mijn 30 dagen bewust en gezond leven challenge

Hi meiden! In het artikel over mijn 30 dagen bewust en gezond leven challenge, heb ik beloofd om een dagboekje bij te houden. Tot gisteren heb ik dit braaf gedaan, en in deze post praat ik jullie graag bij over de eerste dertien dagen van mijn challenge. Het is een heel lang artikel dus ga er lekker voor zitten, en have fun!

Dag 1 

Het is 07.00 uur wanneer de wekker gaat. Het is tijd voor de challenge! Na mijn ochtendroutine zit ik precies om 07:30 uur aan het ontbijt. Ik eet, volgens schema, een ontbijtmuffin uit het kookboek Powerfood van Rens Kroes. Normaal ontbijt ik nooit, dus het was een hele klus om de muffin weg te krijgen. Ik heb er zeker 15 minuten over gedaan. Ook nam ik bij het ontbijt een multivitaminepil. Dat stond weliswaar niet op mijn schema, maar zo weet ik zeker dat ik aan mijn vitamientjes kom. Daarnaast heb ik mezelf gewogen om te kijken wat het effect is na 30 dagen bewust en gezond leven. Deze resultaten deel ik in mijn eindconclusie.

Na het ontbijt heb ik 20 minuten gewandeld in het park met Bully. Daarna ging ik richting werk, en nam om 10.30 uur een appel met een glas water. Het klinkt misschien vreemd, maar het lijkt alsof ik nu al meer energie heb in de ochtend dan normaal gesproken. Om 13.00 uur at ik voor het eerst de waterkerssalade. Het was best lekker, en vulde prima! Bij de lunch nam ik een glas water. Gevolgd door een appeltje met een flesje water om 16.30 uur. Tot zover gaat alles goed! Als avondmaal nam ik geen Green Veggie Curry, maar Courgettebootjes. Ook dit gerecht was erg smakelijk. Best grappig dat ik al die nieuwe dingen eigenlijk heel lekker vind.

image

Maar… Na het avondmaal beging ik een blunder. Tijdens een avondje uit nam ik geen watertje, maar een Ice Tea. Pure automatisme. Na de eerste slok schrok ik gewoon. Dit mag NIET, ging meteen door mijn hoofd! Ik voelde me op dat moment echt een zwakkeling. Uiteindelijk dronk ik het glas op, maar gosh wat voelde ik me een dropje. Daarna gingen we nog naar Zandvoort om een strandwandeling te maken van een uur. Op de helft van de wandeling nam ik een drankje. Dit keer een Spa blauw. Yes, ik begin het al te leren! Aangezien ik laat thuis was, heb ik de banaan overgeslagen. Al met al ben ik best tevreden over de eerste dag, maar die Ice Tea is toch wel de blunder van de eeuw. Verder moet ik nog mijn weg vinden in de vaste tijden van de schema, maar het gaat goed komen!

Dag 2 

Vrijdag is mijn vrije dag, dus ik werd om pas 11.00 uur wakker. Heerlijk, maar  tegelijkertijd had ik meteen een baalmoment. Door het uitslapen, ben ik namelijk te laat voor het ontbijt en tussendoortje. Om 11.15 uur nam ik daarom zowel de ontbijtmuffin en een groene appel. Zo ben ik enigszins weer op schema. Om 13.00 uur nam ik een dubbele eiwit eggwrap, weliswaar zonder hüttenkäse. Die was ik vergeten om te halen, oops! Ik vond het erg lekker, en ben nu helemaal benieuwd hoe het smaakt met hüttenkäse. De twee glazen water bij het ontbijt en tussendoortje was ik vergeten, dus bij de lunch gingen er drie glazen water en een vitaminepil doorheen. Waterbuik, klots klots! Om 16.30 uur nam ik netjes een tussendoortje. Weliswaar geen snackkoekje, want bah… Die zijn echt niet lekker. Als vervaging nam ik een ontbijtmuffin met muntthee.

’s Avonds om 18.30 uur at ik de Courgettebootjes van Rens. Ook dit stond niet om het schema, maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik maaltijden mag schuiven. Ze zijn weliswaar allemaal gezond. Dus wat maakt het uit als je schuift? Of is dat een slap excuus? Anyway om 19.15 uur stond ik klaar om te gaan sporten. Gek genoeg, had ik er zin in! Grappig toch? Na maanden niet meer gesport te hebben, was ik bang dat ik een uurtje niet ging halen. Maar guess what? Ik heb zelfs 1,5 uur staan zweten. Mijn conditie is dan wel slecht, maar ik moet eerlijk bekennen dat het best lekker ging. Ik vind het zelfs leuk! Wie had dat ooit gedacht?

Na het sporten ben ik snel gaan douchen om vervolgens op stap te gaan. Tijdens mijn uitje dronk ik alleen water. Dat vond ik super goed van mezelf! De banaan ben ik wel vergeten, maar desondanks ben ik best tevreden over deze dag. Het ging vandaag wederom niet helemaal volgens schema, maar ik ben wel gezond bezig geweest voor mij doen.

image

Dag 3 

Na het avondje stappen, werd ik pas om 10.00 uur wakker. Ik nam na het ontwaken gelijk een ontbijtmuffin, vitamine pil, een glas water en een mango. Snel onder de douche stappen en dan door naar Gaby. Vandaag gaan we namelijk ons haar verven. Leuk! We zijn hier de hele middag zoet mee geweest, en zijn daardoor beide vergeten te lunchen. Ook heb ik mijn 16.30 uur tussendoortje gemist. Baal! Na het verven moest ik gelijk door naar de supriseparty van mijn oom. Dit was trouwens de ultieme uitdaging om mijn uithoudingsvermogen te testen, want met feest is er natuurlijk gebak. Aan mij werd ook gevraagd of ik een stuk taart wilde, maar ik heb me sterk gehouden en heb alleen twee kopjes muntthee gedronken.

Rond 20.30 uur ging ik naar huis om snel nog even boodschappen te doen. Ik ging voor ijsbergsla met biologische rundercarpaccio met pijnboompitten, olijfolie en kaas. Eenmaal thuis bereidde ik gelijk mijn eten, want oei ik had een partijtje trek! Verder ben ik niet aan mijn 60 minuten wandeling gekomen door alle drukte. Jammer. Al met al ben ik niet tevreden over vandaag. Ik ben veel maaltijden vergeten, heb te weinig gedronken, en dus niet gegeten volgens schema. Wel gezond, dus dat betreft ben ik geen misdaad begaan, maar maaltijden overslaan is niet gezond. Kortom: dit was de slechtste dag tot nu toe… Hopelijk wordt morgen en de rest van de dagen beter.

Dag 4 

Nadat ik vannacht pas rond 02.00 uur thuis kwam, heb ik tot 10.00 uur uitgeslapen. Eenmaal wakker, baalde ik alweer dat ik niet om 07.30 uur aan het ontbijt zat. Maar goed, rond 10.30 uur nam ik een hap van mijn ontbijtmuffin en kreeg ik een kopje biologische Zen thee van Clippers van moeders. Daarna heb ik ook gelijk een appel genomen, zodat ik weer op schema lag. Vervolgens ben ik de hele dag druk bezig geweest met de blog waardoor ik pas om 15.30 uur ging lunchen. Sh*t! Weer niet volgens schema. Ik nam in plaats van een waterkerssalade een eggrwap met tomaat. Dat is weer afwijkend van het schema, maar wel gezond.

Daarna ben ik in de keuken blijven staan om alvast de ontbijtmuffins voor de rest van de week te maken. Om 16.30 uur at ik wederom een ontbijtmuffin, omdat ik de snackkoekjes niet lekker vind. Daarbij een glas water en een vitaminepil. Na het tussendoortje maakte ik mijn avondmaal klaar. Nee, geen Saotosoep (vergeten boodschappen te doen) maar spuitjes met een biefstukje. Daarna ging ik een drankje doen in Hoofddorp. Daar dronk ik een halve liter Spa Rood. En nu komt het allerergste… Ik heb weer niet gewandeld. Wederom niet goed gepland. Doordat ik niet heb gesport, heb ik ook geen banaan genomen.

image

Dag 5

Het is maandag en dat betekent een nieuwe werkweek. Om 07.00 uur werd ik wakker, maar ik ben niet om 07.30 gaan ontbijten, maar om 09.00 uur. Ik at een ontbijtmuffin zoals het schema. Daarna snel boodschappen doen en dan  richting werk. Om 10.30 uur at ik braaf mijn groene appeltje en dronk ik mijn eerste glas water. Gevolgd door nog één, zoals het schema aangeeft.

Om 13.00 uur mocht ik weer eten. Mijn lunch voor vandaag zijn twee sneetjes speltbrood met schouderham. Plus een bakje aardbeien en water. Niet volgens de planning, terwijl ik alle ingrediënten in huis had. Zucht! Maar dit keer was het niet mijn eigen schuld. Op mijn werk hebben we geen pannen, waardoor ik mijn eitje niet kon maken. Morgen zal ik die maar meenemen voor de volgende keer. Maar goed, speltbrood en ham is gezond, dus ik zie deze keer door de vingers, of ben ik nu te lief voor mezelf?

Om 16.30 uur nam ik een appel en een glas water, volgens schema. Om 18.30 uur at ik spruiten en biefstuk. Kliekjes dag, it is! Om 19.30 uur, ging ik fanatiek sporten. Wauw, en hoe. Ik heb netjes mijn schema gevolgd plus nog een reeks aan extra oefeningen gedaan. Oefeningen met de kettlebell, bal, een sessie buikspieren, benen en armen getraind. Na mijn intensieve sessie nam ik een douche en bracht ik een gezichtsmaskertje aan en was het tijd om te relaxen bij de open haard. Toen ik rozig werd ging ik naar bed en hierdoor ben ik mijn banaan om 21.00 uur vergeten. Ik begin steeds meer te wennen aan het gezonde leven en het bevalt me prima.

Dag 6 

Om 08.30 uur nam ik de eerste hap van mijn ontbijtmuffin, terwijl ik me zo hard voorgenomen vandaag echt om 07.30 uur te gaan ontbijten. Maar pfff, ik krijg het ’s ochtends nog echt niet weg. Onderweg naar werk heb ik het met pijn en moeite naar binnen gewerkt. Om 10.30 nam ik braaf mijn appel en twee glazen water. Ik lag weer een glas water achter. Het tussendoortje om 10.30 zit er wel in. Dat vind ik echt een vooruitgang. Om 12.30 uur (iets eerder dan de planning) begon ik aan mijn lunch. Ik had voor het eerst ‘honger’. Is dit een teken dat mijn lichaam zich aan het ritme gaat houden?

De lunch van vandaag bestaat trouwens uit ijsbergsla en twee gekookte eieren. Ik had zo geen trek in de waterkerssalade uit het kookboek van Rens Kroes. Wat prima is, want de producten zijn gezond. Als extraatje nam ik Hollandse aardbeien, want deze moesten echt op. Jam! En voordat ik het vergeet te melden: ik heb er een glas water bij gedronken. Yeah! Om 16.30 uur nam ik weer een groen appeltje en een glas water. Na mijn werk had ik nog een afspraak. Om 18.30 uur eten is daarom niet gelukt. Dat is uiteindelijk om 20.45 uur geworden, en at ik een omelet met paprika en dronk een glas water. Het ging zo lekker, maar eindigde ietsjes minder.

Dag 7 

Na een onrustige nacht werd ik pas wakker om 07.45 uur. Snel onder de douche gestapt, en richting werk. Om 09.30 uur at ik als ontbijt een bakje aardbeien. Erg lekker. Om 10.30 uur at ik een appeltje en dronk ik twee glazen water. Om 13.00 uur maakte ik voor het eerst een hüttenkäse omelet. Ik moet zeggen dat het erg lekker was. Daarbij nam ik een glas water. Om 16.30 uur nam ik weer een appeltje voor de dorst, plus een glas water.

image

Na mijn werk reed ik naar huis om boodschappen te doen voor het avondeten. Vandaag had ik geen trek in Zucchettipasta. Wat gek genoeg niet uit mijn neus komt zijn de spuitjes en biefstuk. Dus nam ik dat. Om 18.30 uur zat ik aan het diner met een glas water en vitaminepil. Om 19.30 uur ging ik aan de slag in de gym. Het sporten begin ik echt leuk te vinden. Daar sta ik zelf van te kijken. Ik trainde volgens het schema en deed net als afgelopen maandag extra oefeningen. Ik heb de smaak te pakken en voel me ook echt een stuk fitter en lekker in m’n vel. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan? Oja! Tot slot nam ik om 21.00 uur voor het eerst tijdens de challenge een banaan en een glas water! Het gaat nog wat met me worden!

Dag 8 

Om 08.30 uur ging de wekker, want vandaag ga ik op kraamvisite bij mijn tante. Zij is bevallen van een prachtig meisje. Snel mijn ochtendroutine en om 09.30 uur nam ik als ontbijt twee speltcrackers met hüttenkäse en een kopje Clippers Zen thee. Bij mijn tante nam ik alleen een kopje bosvruchtenthee. Geen beschuit met muisjes. Streng hé? Om 12.00 uur was ik thuis en nam ik mijn appeltje.

Vervolgens ging ik met mijn moeder een middagje naar Zandvoort. Daar hebben we samen heerlijk geluncht. Ik nam een verse jus met een rozijnen ciabatta met komijnekaas, sla en komkommer. Dit was totaal niet wat er op mijn schema stond, maar het was lekker en gezond. Rond 17.30 uur waren we thuis en nam ik een eierkoek met rozijnen.

Om 19.00 uur nam ik een biefstuk en om 23.00 uur een eierkoek met rozijnen. Ik heb vandaag me wederom niet volledig aan het schema gehouden, want de 60 minuten wandeling heb ik niet gedaan. Plus de vaste tijden om te eten ging niet vlekkeloos. Ik ben dan ook niet helemaal tevreden over deze dag, maar heb wel ontzettend genoten.

image

Dag 9 

Om 07.30 at ik een eierkoek met rozijnen. Wat is dat toch lekker! Om 10.30 nam ik een appeltje en water, en om 13.00 uur een eggwrap met hüttenkäse, een bakje aardbeien en water. Rond 16.30 uur at ik wederom een appeltje en water, en ’s avonds nam ik enkel een bordje sperziebonen. Ik had door het mooie weer niet zoveel trek. Even na 19.30 uur weer lekker sporten. Dat zit wel goed in mijn systeem, en gek genoeg leef ik er ook naar toe. Ik vind sporten heerlijk. What?!? Zeg ik dat? Yes!

Om 21.00 uur nam ik een appel plus vitaminepil en water. Vandaag ga ik vroeg naar bed, want morgen wordt een lange, maar gezellige dag. Hopelijk gaat dat goed met mijn schema. Kortom: alhoewel nog steeds de tijdstippen niet lukken, en ik de gerechten heb gewijzigd naar andere gezonde en bewuste keuze, vond ik dit een zeer geslaagde dag.

Dag 10 

Om 08.00 uur gaat mijn wekker. Time to wake up. Ik ging namelijk met ons gezin naar Autovisie Cars and Coffee XXL in Amsterdam. Om 09.30 uur zat ik aan mijn crackers met hüttenkäse. Op het event had ik twee kopjes groene thee genuttigd. Na een ochtend auto’s kijken, ging ik naar Zandvoort met Gaby. Samen genieten van het mooie weer, en lekker eten. Op het schema stond een waterkerssalade. Deze had het restaurant waar wij zaten niet, dus ik nam iets anders. Een broodje gezond, en twee glazen verse jus. Erg lekker, en gezond!

Doordat we laat hadden geluncht, heb ik geen appel genomen om 16.30 uur. Wat prima was, want ik had ‘m niet gemist. Rond 17.30 uur maakte we een wandeling aan het strand (en door de winkelstraten) van ongeveer 30 minuten. Daarna gingen we naar huis om het diner te maken. Als avondmaal maakte Gaby en ik een rauwkost salade met kip. Daarbij een watertje en als afsluiter een kopje detox thee. ‘S avonds ging ik nog even terug naar het strand om een drankje te doen met een vriend. Ik nam heel wijs een watertje. Eenmaal thuis (23.00 uur) kreeg ik trek, en nam een appeltje. Daarna ging ik onder de wol. Het was best een geslaagd dagje qua bewust en gezond eten, en leven.

image

Dag 11

Ik hou van zondagen. Heerlijk uitslapen en de ideale dag om eens te relaxen. Om 09.00 uur werd ik wakker, en nam ik als ontbijt twee crackers met hüttenkäse. Daarna ging ik een frisse neus halen met Bully. Even 20 minuten lopen door het park. Daarna ging ik met mijn autootje richting Amsterdam om mijn vitamine D aan te vullen. Onderweg at ik een groen appeltje en dronk ik een flesje water. Eenmaal in onze mooie hoofdstad, was het tijd om 20 minuten te zonnebaden bij Sun City. Na dit momentje voor mezelf ging ik richting huis om te douchen. Inmiddels was het alweer 12.30 uur en ging ik aan de slag voor mijn lunch. Ei met hüttenkäse en een speltcracker! Daarbij nam ik een flesje water en na dagen ook weer een vitaminepil.

Na de lunch ging ik weer eens een terrasje pakken. Wat een leventje heb ik toch! Op het terras dronk ik één jus en twee kopjes verse muntthee met honing. Om 18.30 uur nam ik sperziebonen en een biefstukje. Doordat ik om 16.30 uur geen stukje fruit had gegeten, nam ik die na t avondmaal. Na het dineren had ik voor het eerst een inkakkertje en verlangde ik naar iets zoets, maar ik gaf niet toe. Is dit het moment dat ik afkick van de suikers of juist niet? De overige 40 minuten van het lopen is trouwens niet gelukt. Ik merk dat ik de laatste dagen iets te lief voor mezelf ben geweest om maaltijden te ruilen, vervangen en de 60 minuten wandelingen over te slaan. Vanaf morgen gaat de zweep er weer overheen!

Dag 12 

Om 07.30 uur at ik een groen appeltje en dronk ik 250 ml water. De ontbijtmuffins waren ‘helaas’ op (deze komen nu écht mijn neus uit), dus ik koos voor een stuk fruit. Om 10.30 uur nam ik een spelteierkoek. Wat ik overigens nooit meer ga doen, want ik schrok behoorlijk van de hoeveelheid suiker. Dit zag ik natuurlijk pas nadat ik ‘m op had. Zucht. En ik maar denken dat spelt zo goed is. Daarbij nam ik een kopje detox kruidenthee van Zonnatura. Deze is echt kei lekker! Alle producten zijn biologisch, en honing is overbodig.

Om 13.00 uur at ik volgens schema een eggwrap met hüttenkäse en dronk wederom 250 ml. water. Dit blijft trouwens mijn favoriete gerecht uit het schema. Als tweede tussendoortje nam ik om 15.30 uur een banaan en een glas water. Te vroeg, maar mijn maag begon te knorren (op werk). Awkward!

Tot slot nam ik ’s avonds sperziebonen en Duits kogelbiefstukje. Helaas smaakte dit me niet, dus nam ik als vervanging een gezonde bananenpannenkoek van Chickslovefood. Van 19.30 uur tot 20.45 uur stond ik te zweten in de gym. Daarna snel onder de douche en nam ik tot slot een appel. Het was een prima dagje waarin ik me goed heb gehouden aan de vaste tijdstippen. Op naar morgen!

image

Dag 13 

Om 7.30 uur at ik een appel en dronk een groot glas water. Ter ere van Wereld Chocoladedag nam ik om 10.30 een TREK Cacoa Oat reep met een kopje detoxthee van Zonnatura. Om 13.00 uur een egg wrap met toast (geroosterd speltbrood) en om 16.30 uur een appeltje. Beide gerechten met een glas water. Om 18.30 uur at ik een salade met kip, en na het eten maakte ik een 60 minuten wandeling in het bos met mijn trouwe viervoeter, Bully. Nadat ik thuis was nam ik een appeltje. Yes, vandaag heb ik dus lekker bewogen, en bewust en gezond gegeten. Ik ben trots op mezelf!

Tussentijdse conclusie

De eerste dertien dagen zitten erop, en ik moet eerlijk bekennen dat mijn nieuwe eet- en leefpatroon prima bevalt. Alhoewel ik een paar keer dacht van ‘ach, ik neem gewoon een broodje kroket’, heb ik niet toegegeven. Mentaal vind ik het dan ook zwaarder dan lichamelijk. Ondanks de mentale ups and downs gaat het tot nu toe super goed. Zowel de voeding als lichaamsbeweging. Ik voel me een stuk lekkerder in mijn vel, en alleen dat is absoluut mijn grootste motivatie.

Verder ben ik er achter gekomen dat ik niet alle gerechten even lekker vind. Met gevolg als ik maaltijden verwissel of vervang deze door iets anders gezonds. Het vervangen vind ik prima, indien het gezond is, maar maaltijden overslaan is alles behalve gezond. Ik heb daarom het vorige schema aangepast, want ik wil wel een goede richtlijn hebben. In dit nieuwe schema zie je dat ik alleen een aantal gerechten verwisseld of vervangen voor iets meer variatie. Voor de rest is het schema hetzelfde gebleven.

Poeh, het is best een lang artikel geworden, maar ik had gewoon zoveel met jullie te delen. Voor nu kan je mij nog steeds volgen op Twitter tijdens mijn 30 dagen bewust en gezond leven challenge.

Wat vind jij van mijn nieuwe eet- en leefpatroon?

Veel liefs, Kelly

Believe in yourself is the first secret to success.

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress spam blocked by CleanTalk.