Een review over de serie en het boek: “13 reasons why”

Iedereen die Netflix heeft moet deze titel van de serie weleens voorbij zien komen. “13 Reasons Why”. Ik hoorde op mijn werk van collega’s positieve verhalen over deze serie. Een aangrijpende serie, zwaar, maar toch wil je blijven kijken. Ik was na “Pretty Little Liars” op zoek naar een nieuwe serie om te kijken, want ik ben immers gek op Netflix. Yep, ook ik ben verslaafd. Ik zette deze titel in mijn lijst, en bewaarde het totdat ik het nieuwe seizoen van “Orphan Black” had afgekeken. En toen begon ik. En ik kon amper stoppen met kijken. Why? Lees het hier!

Waar gaat de serie en het boek over?

Het gaat over een puber meisje Hannah Baker die zelfmoord heeft gepleegd. Ze heeft tapes achter gelaten met de 13 redenen waarom ze zelfmoord heeft gepleegd. Op elke tape staat een ander persoon met het geheim wat diegene haar heeft aangedaan. Clay Jensen, de andere hoofdpersoon heeft stiekem een oogje gehad op Hannah. Hij durfde eigenlijk nooit op haar af te stappen en schrikt als hij ook op één van de tapes staat.

De verschillen van de serie en het boek

Ik had dus eerst de serie gezien. De eerste aflevering was in maart te zien op Netflix. Toch wilde ik het boek ook nog lezen. Normaal is het boek namelijk veel uitgebreider dan de serie of film zelf. Dus sindskort (begin oktober) heb ik het boek aangeschaft en meegenomen op vakantie. Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen. Je wil blijven lezen. Toch zijn er zeker verschillen. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ook wel oké. Gek genoeg is de serie veel uitgebreider qua het verhaal. In de serie krijg je ook beelden te zien van heden en verleden, en hoe de leerlingen die op de tapes staan innige strijden voeren onderling, de één zegt dat Hannah liegt, de ander zegt dat ze zichzelf moeten aangeven, enz.

Verschillen in het boek

In het boek blijft de meningen van de andere hoofdpersonages uit. Dit vind ik wel heel jammer omdat je dan geen goed beeld krijgt over hoe de bijrollen qua karakter zijn. In het boek worden alleen Hannah en Clay goed neergezet met al hun gedachtes erbij. Als je naar alleen de hoofdpersonen kijkt is dit wel veel duidelijker als in de film. Je leest precies wat ze denken en wat ze doen. Hierdoor is het beeld van Hannah wel veel duidelijker. Hoe ze er doorheen zat en wat haar naar haar einde heeft gebracht.

Waarom vond ik dit een aangrijpend verhaal?

Je staat zowel in de serie als in het boek heel dicht bij de hoofdpersonen zodat je echt kan meeleven. Je zit helemaal in het verhaal en eigenlijk weet je dat het niet goed afloopt, maar toch hoop je het wel. Ook dacht ik vaak bij het kijken van de serie; ‘ach, ook af nog.’ Ik zat er echt helemaal in. Vooral het einde was zo zielig dat ik zelfs een traantje had gelaten. Toch is het heel goed in elkaar gezet. De beelden in de serie van heden en verleden zijn heel duidelijk. En in het boek is het blauwe Hannah haar verhaal en het zwarte Clay zijn gedachte of wat hij aan het doen is of gaat doen. Dus ook dat is duidelijk.

Een tweede seizoen!

Yes! Er werd op Facebook bekend gemaakt dat er een tweede seizoen in de maak is! Toch ben ik wel benieuwd waar deze over zal gaan. Ook denk ik dat er alleen een tweede seizoen komt van de serie en niet van het boek. De serie had een open einde want er gebeurde nog wat spannends. In het boek komt die gebeurtenis helemaal niet voor, het boek eindigde gewoon met een redelijk gesloten einde.

Verkoop punten

De serie kan je zien op uiteraard Netflix. Het is een Netflix original, dus deze zal binnenkort ook wel te krijgen zijn op DVD of Blue-ray. Dat was met Orphan Black ook zo.

Het boek is te koop bij onder andere; Bol.com, Bruna, de Ako, of andere boekenwinkels bij jou in de buurt. Mochten ze hem niet in de winkel hebben kan je hem gewoon bestellen of even op internet kijken. Het boek kost €17,95.

Overige boek informatie

De bladzijdes: 232.

ISNB: 978 90 477 03266

Schrijver: Jay Asher

De vijfde druk is in 2017 uitgegeven.

In love with it

Ja, ondanks dat het een heavy verhaal is ben ik er fan van. Dit is namelijk heel anders dan andere series op Netflix en daar houd ik wel van. Vanaf de eerste tot de laatste aflevering en van het boek bladzijdes neemt het je in beslag en je houd je aandacht erbij.

Heb jij deze serie al gezien, of het boek gelezen?

Ziek zijn betekend: Netflix marathon!