PLOG | Het reisverslag over mijn trip naar Bonaire (deel 1)

De dagen vlogen voorbij op Curaçao en normaal gesproken vlieg je na een vakantie terug naar huis. Danny en ik daarentegen vlogen rechtstreeks door naar het volgende eiland, Bonaire. Hier verbleven we in totaal 8 dagen en in dit artikel vertel ik alles over de eerste vier dagen op Bonaire. Lees je mee?

Dag 1

Rond 07.00 uur stond Niels klaar om ons naar het vliegveld van Curaçao te brengen. En dat op zijn vrije dag, te lief! Eenmaal op het vliegveld, voelde het voor mij best gek om afscheid te nemen van het eiland. In een paar dagen ben ik me erg thuis gaan voelen. Ik zette mijn gevoelens opzij en dacht aan het nieuwe avontuur; Bonaire! Na het inleveren van de koffer, het inchecken en de laatste inkopen bij de souvenirs shops mochten we boarden. We vlogen met een iniminie vliegtuigje van vliegtuigmaatschappij Divi Divi. In dit vliegtuig passen in totaal acht personen en lijkt meer op een helikopter. Van het opstijgen tot het dalen, het was erg spannend! Maar desalniettemin een hele ervaring!

Eenmaal geland op het kleine vliegveld van Bonaire werden we opgehaald door een goede vriend van mijn familie, Fred. Hij woont sinds een paar jaar met zijn vrouw Monique op het eiland. Hij bracht ons naar het verblijf, Oasis Guesthouse. Dit is een Bed & Breakfast dat ligt op één van de mooiste locaties op Bonaire, Belnem. Vanaf het verblijf ben je binnen een paar minuten op de zuidelijkste duikplekken, op het windsurf strand Sorobon en op het kite strand Atlantis. Een ideale locatie dus!

Wij hadden een comfortabele ruime tweepersoons suites met luxe queensize boxspring bedden, een eigen badkamer en geheel onbelangrijk een airco. Daarnaast beschikt het verblijf over een volledig ingerichte professionele keuken waar alle gasten gebruik van kunnen maken.

Na de kennismaking met Kim en John (owners van Oasis), de uitleg over het verblijfsreglement en het droppen van de koffers, zijn we met Fred de stad Kralendijk ingedoken. Daar zat Monique op ons te wachten. Leuk om na een lange tijd weer even bij te kletsen! Een paar kopjes ijskoffie verder, gingen we met de Fred-mobiel op pad om het zuidelijkste deel van Bonaire te zien. Zo kregen we een beetje de indruk wat ons te wachten stond op Bonaire.

Een paar stops verder, zijn we uiteindelijk beland bij Jibe City. Dit is het windsurfcentrum gelegen aan de oostkust van Bonaire. Je kunt er onder andere tand-up-paddle-planken huren, lessen volgen, een drankje doen en zelfs shoppen. Het is een erg fijne plek om tot rust te komen en bovendien een plek waar ik me erg thuis voel!

Na het drankje gingen we terug richting ons verblijf om vervolgens onze brute huurauto op te halen, een Toyota Hilix. Een super vette wagen! Daarna gingen we geheel in stijl boodschappen doen bij Albert Heijn. Daar stond ik echt van te kijken. Bepakt en bezakt gingen we terug naar Oasis om vervolgens even iets te eten. Dat moet natuurlijk ook gebeuren.

Dag 2

De volgende dag besloten we om vroeg op te staan en Bonaire op eigen houtje te ontdekken. We gingen dezelfde route pakken als gisteren, maar met een paar extra stops. Onze eerste stop was bij de slavenhuisjes. De slavenhuisjes bij Witte Pan en Oranje Pan zijn kleine huisjes waarin de slaven die werkten in de zoutpannen op Bonaire de nacht konden doorbrengen.

De slavenhuisjes zijn in 1850 gebouwd. Voor die tijd sliepen de slaven buiten of in zelfgefabriceerde huisjes van hout, stro en leem. De nederzetting waar ze woonden was Rincon, op zes à zeven uur lopen. Daar brachten ze meestal alleen de zondag door. Na 1850 werd overigens een deel van de slaven verhuisd naar het dichterbij gelegen Tera Kora, nu een buitenwijk van Kralendijk.

Gevolgd door een heleboel duikspots, zoutmeren en één van de drie vuurtorens op Bonaire, de Willemstoren-vuurtoren.

We sloten de dag af bij Lac Bay, een 8 km2 grote ondiepe lagune aan de zuidoostkant van Bonaire waar de wind constant aanlandig is. De azuurblauw gekleurde binnenbaai wordt aan de noordelijke kant omzoomd door een uniek mangrovebos en aan de oostkant afgesloten door een koraaldam. Kortom, de ideale plek om je dag af te ronden!

Dag 3

Jawel! We waren weer vroeg uit de veren. Dit keer om een nieuw (onbewoond) eiland te ontdekken, namelijk: Klein Bonaire. Vanaf Kralendijk zijn we met de watertaxi naar het eiland gevaren om vervolgens te snorkelen. Het is eerlijk waar het mooiste rif, wat ik tot nu toe gezien heb op Bonaire!

Na het snorkelen, wandelen en zonnebaden, zijn we nog even gaan shoppen in Kralendijk. Ik kocht een Guess tas voor mezelf en een horloge voor Danny. Daarna zijn we een hapje gaan eten bij Karel’s Beach Bar & Watersports. Super lekker, maar vooral romantisch omdat het aan zee kunt zitten. Voldaan zijn we nog even op pad geweest in de stad en hebben we een verlaten resort ontdekt met de meest mooie muurschilderingen. Daar hebben we natuurlijk een heleboel foto’s gemaakt! Maar daarna was het toch echt tijd om ons mandje in te gaan. Wederom een top dag!

Dag 4

Vandaag stonden we redelijk vroeg op om het noorden van Bonaire te ontdekken. We reden met onze stalen ros naar Washington Slagbaai National Park. Dit is een nationaal park van ruim 6.000 hectare groot en beslaat de gehele noordkop van Bonaire. Met de auto, mountainbike of te voet is het mogelijk kennis te maken met de geologische, natuurlijke en cultureel-historische bezienswaardigheden die het fraaie park te bieden heeft. Wij kozen ervoor om dit avontuur aan te gaan met onze jeep!

Gedurende de dag hebben we wederom heel veel nieuwe plekjes ontdekt. Op het bergachtige terrein tref je namelijk met name cactuswouden, aloëvelden, rotsformaties, zoutmeren, kalksteengrotten, zandduinen, blowholes en afbrokkelende kalkterrassen. Super cool! We hebben dan ook alles gezien. Het enige wat we nog moesten doen, is de Brabandus berg beklimmen. Daarvoor moeten we nog een keer terug.

We hebben de dag afsloten met een vette hap bij KCF. Wat best mag na zoveel inspanningen. Maar na het eten, kwam de man met de hamer. Jeetje wat waren we moe. We zijn dan ook heel vroeg naar bed gegaan. Niet alleen omdat we erg vermoeid waren, maar ook omdat we de volgende dag vroeg op moesten om weer een heleboel te doen en te zien. Ben je benieuwd wat er zoal op de planning stond en wat we hebben beleefd? Dan moet je nog even geduldig zijn. Morgen komt verlossende woord in verslag vier!

Let’s talk! Ben jij al eens in Bonaire geweest? Zo ja, wat vond jij er van?

Collect moments, not things.