Filmrecensie: Weg van Jou (2017)

Onlangs zag ik tijdens het tv-programma 5 Uur Live een leuk interview met acteur, Maarten Heijmans. Hij vertelde over de nieuwe romantische komedie ‘Weg van Jou’, waarin hij samen met Katja Herbers de hoofdrol speelt. Na het zien van de Gouden Kalf winnende serie Rames, ben ik dol op deze getalenteerde man. Toen ik hoorde dat hij in deze nieuwe film speelt, wist ik het meteen: daar wil ik naar toe!

Waar gaat de film over?

De ambitieuze dertiger Evi (Katja Herbers) is klaar voor de promotie van haar leven, een baan in Rio de Janeiro! Haar vriend (Lykele Muus) heeft de koffers al gepakt, als blijkt dat haar baas (Carly Wijs) hele andere plannen met haar heeft. Evi wordt namelijk verantwoordelijk voor een groot project in Terneuzen. Weigeren is geen optie, haar carrière hangt af van het succes in Zeeuws-Vlaanderen.

Ze laat haar comfortabele stadse leventje, haar vriend en twee beste vriendinnen (Imanuelle Grives en Elise Schaap) achter in Rotterdam en begint met vallen en opstaan aan haar nieuwe bestaan. Ze stuit op veel weerstand van de lokale bevolking en het lijkt wel alsof álles tegenzit. Maar wanneer ze de stoere schipper Stijn (Maarten Heijmans) ontmoet, ontdekt ze dat deze uithoek meer is dan alleen maar uitgestrekte landerijen. Zou Evi dan toch kunnen aarden in de Zeeuwse klei of keert ze zo snel mogelijk terug naar Rotterdam?

Oordeel: top of flop?

Het afgelopen weekend ging ik samen met mijn nicht naar CineMeerse in Hoofddorp om de film te bekijken. Na het zien van het interview én de trailer waren onze verwachtingen torenhoog. Na 1,5 uur achterover zitten in een ruime bioscoopstoel met een heerlijk drankje, zijn we het beide unaniem eens: deze film is top, een aanrader en zeker de moeite waard om met vriendinnen te bekijken in de bioscoop!

But why? Nou, de film is voor al erg vermakelijk en bevat een gezonde dosis Hollandse humor. Bovendien heeft deze romkom een vernieuwende verhaallijn in tegenstelling tot andere Nederlandse films. De cast is heel divers, maar kent vrijwel alleen bekende gezichten, zoals Elise Schaap, Carly Wijs, Leny Breederveld, Imanuelle Grives, Peter Bolhuis, Nick Golterman, Patrick Stoof, Lykele Muus, Margot Ros, Guy Clemens, Pepijn Schoneveld, Bas Hoeflaak, Jip Smit.

De acteerkwaliteiten zijn dan ook fenomenaal. Maar ik ben met name te spreken over de chemie tussen Evi (Katja) en Stijn (Maarten), die door de scenes heen alsmaar closer en closer worden. Het wordt daardoor wel snel duidelijk hoe de film uiteindelijk gaat eindigen, en dat maakt de film dan weer een tikkeltje voorspelbaar.

Waar? Juist ja, Terneuzen…

Een groot pluspunt van de film is de omgeving waar de film zich afspeelt. Terneuzen, ach wat is het mooi en het doet mij denken aan een familieweekendje in Zeeland. Daarnaast is weer eens wat anders dan het grote Amsterdam of andere bekende steden. Ook super knap dat de Amsterdamse Maarten plots zo goed Zeeuws kan praetn. Het enige wat jammer is, is dat de Zeeuwen worden afschreven als ouderwetse boeren, die kennelijk nog nooit van draadloos internet hebben gehoord. Maar ach, dat overdreven contrast tussen van het stads- en ”het boerenleven” maakt het ook direct weer heel komisch.

Al met al hebben mijn hoge verwachtingen niets aan de verbeelding over gelaten. Regieman, Jelle de Jonge, heeft vakwerk afgeleverd, want alle emoties komen aan bod, en toch blijft het lekker een luchtige film. Dus heb je vanavond niets te doen? Bestel een ticket en geniet van de acteerkunsten van Katja Herbers, mijn held Maarten Heijmans en de rest van de crew.

Let’s talk! Houd jij van Nederlandse romantische komedie films?

Luk ’t vandaege nie, dan merrege.