Filmrecensie: Taal Is Zeg Maar Echt Mijn Ding (2018)

”Daar moet een piemel in”. Zo begint de trailer van de romantische komedie Taal Is Zeg Maar Echt Mijn Ding. Een nieuwe film die gebaseerd is op de mega-bestseller van Paulien Cornelisse. Zo’n openingszin is wel beetje apart. Zeker voor een Nederlandse film, die gaat over taalgebruik. Enerzijds is het natuurlijk ook té grappig voor woorden. Ik bedoel – eerlijk is eerlijk – het trok gelijk mijn aandacht. En om zo een trailer beginnen, is natuurlijk heel slim gedaan door Barbara Bredero, regisseur van deze splinternieuwe romcom. Het heeft Gaby en mij in ieder geval getriggerd en daarom gingen wij afgelopen dinsdag naar de bioscoop. Maar is een film vol standaarduitdrukkingen wel vermakelijk? Ik vertel het vandaag!

Het verhaal

De onhandige Anne (Fockeline Ouwerkerk) heeft een passie voor taal. Stopwoorden, verbasteringen, verkeerde aanhalingstekens, scheldwoorden en aparte babynamen. Ze kan zich er enorm mee vermaken, het verbaast haar én ze heeft er een mening over! Bij het glossy tijdschrift waar ze werkt, mag ze echter alleen maar over zomermode en quinoa salades schrijven. Gelukkig kan ze haar frustratie daarover goed delen met haar collega en beste vriend Timo (Egbert-Jan Weeber). Als ze uiteindelijk ook nog voor haar vader (Peter Faber) moet zorgen, besluit Anne dat ze het helemaal anders wil; een baan met meer diepgang, weg uit de dagelijkse sleur en de liefde van haar leven vinden. Net als ze ontslag wil nemen, wordt ze gekoppeld aan de charmante, maar gladde fotograaf Rick (Tarikh Janssen) en ze besluit nog even te blijven. Een beslissing die voor vuurwerk zorgt, maar of ze er echt gelukkig van wordt?

Oordeel: top of flop?

Na 90 minuten kijken, zijn wij het unaniem eens over de film: Taal Is Zeg Maar Echt Mijn Ding viel een beetje tegen. Wij hadden meer humoristische woordgrappen verwacht en daarbij was het verhaal toch een tikkeltje voorspelbaar. Het typische verhaal van een vrouw die een vriend heeft, een andere man ontmoet en uiteindelijk een relatie krijgt met die oh zo goede vriend. Dat is jammer. Wat wij zeker een pluspunt vinden is de aandacht die besteed wordt aan het onderwerp dementie. Een verschrikkelijke ziekte, die naar onze mening, te weinig in het daglicht staat. Acteur, Peter Faber, vertolkt de rol als Werner (de vader van Anna) fenomenaal! Hij en de film geeft goed beeld hoe het is om dement te worden en hoe andere mensen ermee om gaan. Over de acteerkwaliteiten van de cast valt trouwens sowieso niets op aan te merken. Dit was gewoon top! Maar om toch kritisch te blijven, zouden wij deze film niet snel aanraden aan onze vrienden. Wij zijn van mening dat alle humoristische shots in de trailer zijn geplaatst, waardoor de film tegenvalt. Of wij hadden te hoge verwachtingen, het is maar net hoe je het bekijkt. Kortom, het is geen film die je bij zult blijven.
Let’s talk! Staat deze nieuwe film op jouw to-do lijstje?
Niets zo charmant als een spreuk aan de wand.