Filmrecensie: de romantische komedie Hartenstrijd

Afgelopen woensdag gingen Gaby en ik naar de LadiesNight van Cinemeerse om te genieten van de nieuwe Nederlandse film, Hartenstrijd. Na de veelbelovende trailer keken wij erg uit naar de release van deze romantische komedie. Jennifer Hoffman en Tibor Lukács zijn de hoofdrolspelers, dus dat vraagt om hoge verwachtingen. Is de film top of een regelrechte flop? Wij delen graag onze ongezouten mening met jullie!

Waar gaat de film over?

In de film Hartenstrijd maken we kennis met de naïeve motoragente Tina (Jennifer Hoffman), die voor de zoveelste keer is bedrogen door een man. Nadat Roland, de man aan wie ze haar hele ziel en zaligheid had verkocht het uit maakt, is voor haar de maat vol. Ze maakt een mindshift, en besluit zich niet meer te binden aan een man. Just seks. Maar hoe gaat ze dit aanpakken? Daar weet haar beste vriendin Fleurtje (Eva van de Wijdeven), de meest intimiderende kleuterjuf van Nederland, wel raadt op. Tegelijkertijd sluit de meest charmante kroegbaas van de Pijp, Sven (Tibor Lukács), een weddenschap met zijn vriend Dennis (Oscar Aerts) om te bewijzen dat hij wel degelijk kan daten met een vrouw zonder met haar naar bed te gaan. Sven en Tina zijn totaal niet elkaars type, maar voor hun ‘experiment’ denken ze een perfecte match te zijn. Wat begint als een onschuldig spelletje wordt al snel een verwarrende zoektocht naar de betekenis van oprechte liefde.

Oordeel: top of flop?

De critici hebben een keiharde mening over deze film. Je leest dingen als ‘Dialogen Hartenstrijd laten te wensen over’ tot ‘Hartenstrijd vormt afgekloven versie van bijna begraven genre’. Dat zijn naar onze mening nogal heftige uitspraken, maar we kunnen ons er ook enigszins in vinden. Een voorbeeld: de chemie tussen Jennifer Hoffman en Tibor Lukács is best waardeloos. Erg jammer.

Desondanks beoordelen wij Hartenstrijd – met de hakken over de sloot – op een voldoende. Het is best een vermakelijke film die leuk is om met je vriendinnen te zien. Maar eerlijk is eerlijk, de film bevat vrij veel elementen die we al eerder hebben gezien in Nederlandse romantische komedies. Denk hierbij aan films zoals: Hartenstraat, Rokjesdag en Brasserie Valentijn. Soortgelijke situaties, personages etc. Dit maakt de film een tikkeltje voorspelbaar, en dat vinden wij jammer.

Naast de bekende gezichten van Jennifer Hoffman en  Tibor Lukács bestaat de cast daarentegen uit Oscar Aerts, Georgina Verbaan, Miro Kloosterman. Ook zijn er kleine gastrollen weggelegd voor Rick Brandsteder, Roxeanne Hazes, Willeke Alberti en Kim-Lian van der Meij. Het is bij elkaar een hele leuke groep bn’ers, maar sommige acteurs slaan de plank toch wel mis als het gaat om acteertalent. Gelukkig maakt Eva van de Wijdeven, die met de rol van Fleurtje vertolkt, een hoop goed. Jeetje, wat hebben Gaby en ik ons rot gelachen om haar. Mede door haar goede acteerwerk is zij naar onze mening by far de beste actrice van de film.

Kortom: het is zeker een leuke film om te bekijken, maar het is geen film die wij nog een keer zouden kijken.

Staat deze romantische komedie al in jouw agenda?

Veel liefs, Kelly