Filmrecensie: Bad Moms 2 (2017)

Afgelopen dinsdagavond hadden Gaby en ik weer eens een heerlijke meidenavond. Eerst gingen we een hapje eten bij ons favoriete restaurant, en daarna zijn we naar de LadiesNight van Cinemeerse geweest. De perfecte combinatie als je het ons vraagt. Hoewel Sinterklaas en zijn makkers nog in Nederland zijn, bekeken wij alvast de nieuwe film Bad Moms 2, the Christmas special. Maar valt het eerste deel te overtreffen? Ik vertel het vandaag!

Even een opfrissertje

De drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders genaamd Amy, Carla en Kiki zijn back, bitches! Ja, we kennen deze gekke en toch hele lieve moeders allemaal nog van de eerste deel, die vorig jaar in de bioscoop te zien was. In deze komedie werd in grote lijnen verteld dat vrijwel alle vrouwen met kinderen slechte moeders zijn. But at the end, is daar helemaal niets mis mee. Welnee, moeders zijn tenslotte ook maar mensen en hoeven daarom ook niet altijd alle balletjes hoog te houden. De hoofdpersonage Amy, moeder van twee jonge kinderen, en haar vriendinnen zijn daar een goed voorbeeld van. Bad Moms 1 is daarom een wake up call voor iedereen die denkt dat moeders maar alles moeten kunnen en weten. Maar dan wel op een humoristische manier 😉

Waar gaat de film over in grote lijnen?

Hoewel de moeders zich er bij neer hebben gelegd dat ze alles behalve perfect zijn, slaat de stress toch weer toe. Amy en haar vriendinnen Kiki en Carla hebben aan het begin van het vervolg blijken toch weinig opgestoken van hun levensles. Ze zijn opnieuw gestrest, omdat ze de perfecte Kerstmis willen organiseren. En dat betekent heel veel zaken regelen, zoals etentjes, cadeaus, de kerstboom maar bovenal: iedereen moet het naar zijn zin hebben. Een grote en zenuwslopende uitdaging voor the Bad Moms. Helemaal als ze hun ultieme vijand verwelkomen: hun eigen moeders.

Uiteraard brengt het ”onverwachte” bezoek van de moeders de nodige problemen met zich mee. De vrouwen lijken regelrecht uit de hel te zijn gekomen. De nadruk ligt met name op Amy, een rol van Mila Kunis. Zij heeft het meeste te stellen met aan veeleisende moeder, die de meest bizarre capriolen uithaalt om haar filmdochter tot waanzin te drijven. Maar ook Sandy, de moeder van Kiki, is een moeder die je liever niet over de vloer hebt. Ze is weduwe en wil zo veel mogelijk op haar dochter lijken en elke seconde in haar bijzijn vertoeven. Tot grote waanzin van Kiki. En dan hebben we nog Carla’s moeder, Isis. Zij is toch wel de meest losgeslagen moeder op deze wereld. Na jaren van afwezigheid komt ze weer aanwaaien, omdat ze geld nodig heeft voor haar gokverslaving.

Oordeel: top of flop?

Wij zijn over het algemeen van mening dat een vervolg film minder goed uitpakt dan het eerste deel. Maar Bad Moms 2 heeft ons beide positief verrast. Het verhaal sluit naadloos aan op de succesvolle voorganger, maar is tevens redelijk goed te volgen als je deel één niet hebt gezien. De cast is dit jaar beter. Denk hierbij aan Mila Kunis (Amy), Kristen Bell (Kiki), Catherine Hahn (Carla), Christine Baranski (Ruth), Susan Sarandon (Isis), Cheryl Hines (Sandy). Zij vertolken elk een geheel ander personages, dus de contrasten tussen hun zijn intens groot, wat de nodige ergernissen oplevert. En ja, dat zorgt uiteraard voor nare maar ook hele grappige situaties. De humor is de gehele film in volle teugen aanwezig, dus je lachspieren krijgen een fijne work out. Al met al vinden wij Bad Moms 2 een hele leuke film en daarom beoordelen wij deze met een duimpje omhoog: top!

Let’s talk! Hoe ziet jouw ideale kerst er uit?

Behind every bad mom is a real mother.