Challenge: 30 dagen bewust en gezond leven

Hi girls! Vandaag deel ik een persoonlijk artikel. Met dit keer in de hoofdrol: mijn eet- en leefpatroon. Hetgeen wat momenteel niet helemaal van een leien dakje gaat. En dat is te merken, want sinds een paar dagen ben ik erg moe en zit ik niet lekker in m’n vel. Ik voel me futloos en heb nergens energie voor. Dit komt doordat ik weinig slaap, niet sport, het ontbijt oversla en onvoldoende vocht binnen krijg. Met alle gevolgen van dien, en dat moet stoppen! Daarom begin ik vanaf morgen, 1 september 2016, met mijn persoonlijke uitdaging: de 30 dagen bewust en gezond leven challenge!

Mijn huidige eet- en leefpatroon

Een tijdje geleden plaatste ik een review over het kookboek – Powerfood – van Rens Kroes. Hierin gaf ik als conclusie dat ik overtuigd was door de wijze woorden en recepten van Rens. Mijn goede voornemen was dan ook om voortaan beter op mijn voeding te letten, meer te gaan bewegen en relaxen. In het boek las ik namelijk dat de combinatie van gezonde voeding, voldoende beweging én ontspanning zorgt voor een fit en gelukkig leven. Daar ging ik voor! Na een kleine poging, kwam ik al snel tot de conclusie dat een switch in je huidige patroon niet gepaard gaat met een vakantie. Kortom: it was a disaster! Eenmaal thuis ging ik wederom de uitdaging aan, en helaas zonder succes. Ik verzon keer op keer een excuus om onder mijn voornemens uit te komen. Twee voorbeelden daarvan zijn: ‘Ach, nog eentje dan. Vanaf maandag begin ik écht met opletten’ of ‘Ik heb een zware dag gehad, dus ik ga morgen wel sporten’. Jup, ik ben een ster in het uitstellen van mijn goede voornemens. Maar waarom? De enige wie ik voor de gek houd, ben ikzelf. Zucht!

Waarom ik mijn huidige eet- en leefpatroon wil om gooien

Reden 1. Slechte gewoontes verbeteren

Hatsikidee! Dit is voor mij wel de belangrijkste reden om deze challgene aan te gaan. Ik wil voor één keer mijn uitstelgedrag de baas zijn. Het uitstellen van mijn goede voornemens is gewoon een ontzettende nare eigenschap, welke ik liever kwijt dan rijk ben. Het lijkt mij dat zoiets simpels toch haalbaar moet zijn binnen 30 dagen. Uiteindelijk is het een kwestie van doen en je mindset shift omzetten. Het klinkt allemaal wat dramatisch, maar zo bedoel ik het niet 🙂 Laat ik voorop stellen dat ik er niet mentaal onder lijd of zo. Ik ben een gelukkig, vrolijk en gezond persoon, wie alleen graag haar grenzen wilt verleggen. Ik kan het gewoon niet uitstaan dat het zo moeilijk voor me is om de motivatie te zoeken om voor een fit leven te gaan. Kortom: het is tijd voor actie!

Reden 2. Mijn lichaam opschonen

Dit is de tweede reden om mijn eet- en leefpatroon om te gooien. Ik ben namelijk reuze benieuwd of je echt veel fitter en gelukkiger wordt van een paar gram minder vet, koolhydraten en suiker per dag. Ik kan me daar niks bij voorstellen. Zoals ik al vertelde in het artikel over het kookboek van Rens, ben ik een gevalletje liever te dik in de kist dan iets lekkers gemist. Een clean leven zonder lekkernijen kan ik mij dan ook niet voorstellen. Een snack op z’n tijd moet kunnen, zoals my guily pleasure: de donut. JAMMIE! Een caloriebom 1.0, maar eerlijk gezegd maakt me dat niet uit. Daarbij ben ik een ontzettende moeilijke eter al van jongs af aan. Tot grote waanzin van mijn ouders (sorry, pap en mam). Het was vroeger zelfs zo erg dat ik alleen maar spaghetti at. Gelukkig is dat door de jaren heen wel veranderd. Ik ben inmiddels van eten gaan houden en waardeer steeds meer gerechten. Toch blijft de moeilijke eter in mij aanwezig, want als ik mag kiezen gaat mijn voorkeur telkens weer uit naar ongezonde snacks, zoals: een broodje kroket, chocolade of my favorite de kipnuggets met zoetzure saus van de McDonald’s. Makkelijk en oh zo lekker. Maar niet goed!

En door al die snacks kom je natuurlijk ook aan (alhoewel ik daar zelf vrij weinig van merk, gelukkig)! Toch ben ik erg benieuwd of mijn gewicht afneemt gedurende deze challenge. Doordat ik straks volledig gezond ga eten en meer water ga drinken krijgt mijn lichaam de kans om eindelijk eens te reinigen. Dat is wel eens goed voor mij. Niet dat ik moet afvallen. Alles behalve, want op het moment van schrijven is mijn Body Mass Index 19. Dit betekent dat ik op gezond gewicht ben. Dus nee, het is niet mijn bedoeling om tijdens deze 30 dagen kilo’s af te vallen. Welnee, tijdens deze challenge leg ik de focus puur op een bewust en gezond bestaan, zodat ik beter in mijn vel kom te zitten. We zullen zien!

Reden 3. Resultaat boeken qua conditie

De derde en tevens laatste reden om deze uitdaging te starten is om mijn dramatische conditie te verbeteren. Want, uh… Bewegen, wat is dat? Ik rij elke dag met mijn autootje naar mijn werk, zit daar vervolgens de hele dag voor de computer, daarna rij ik weer naar huis en tot slot plof ik op de bank ter ontspanning. Kortom: mijn conditie is 0,0 at the moment. Het sporten gaat daarom nog een heel gevecht worden. Maar ik heb als doel een paar strakkere kadetten, benen en armen voor ogen. En niet te vergeten een sixpack. Dat is toch een prachtig doel om naar te streven?

Kortom genoeg redenen om deze uitdaging aan te gaan! Het is voor mij nu ook wel duidelijk dat het hoog tijd is mijn slechte gewoontes te verbeteren, de mindset shift omschakelen, mijn lijf op te schonen en meer te bewegen. Daarbij hoop ik ook weer lekker in m’n velletje te zitten (zowel letterlijk als figuurlijk 😉 ).

Maar Kel, wat is nou een 30 dagen challenge?

Heel simpel! Bij een 30 dagen challenge kies je voor jouw persoonlijke uitdaging. In mijn geval 30 dagen bewust en gezond leven. De bedoeling van zo’n challenge is dat je het 30 dagen volhoud. Daarna bepaal je helemaal zelf wat je er van vond en of je er mee door wilt gaan. Enkele voorbeelden van populaire uitdagingen zijn: de 30 day ab challenge, 30 day plank challenge30 dagen zonder suiker challenge en de bekende 30 dagen meer geld overhouden challenge van de ING.

Mijn persoonlijke uitdaging – 30 dagen bewust en gezond leven 

Het is inmiddels wel duidelijk dat de maand september voor mij in het teken van bewust en gezond leven staat. Maar poeh, het wordt nog een hele klus. Zowel mentaal als lichamelijk. Een lullig voorbeeldje waar ik mentaal tegenop zie is dat er in bijna elk product van de supermarkt wel een dosis suiker of andere onverantwoorde voedingsstoffen zit. Normaal gesproken maakt het mij niet uit en pak ik gewoon wat ik lekker vind. Maar dat kan straks niet meer. Dan moet ik echt bewust boodschappen gaan doen en producten pakken, zoals: aubergines, courgettes en komkommers.

Maar ik heb natuurlijk wel een handig hulpmiddel opgesteld om mij deze 30 dagen door te komen. De komende periode maak ik namelijk gebruik van mijn zelfverzonnen eet- en leefschema. Deze bestaat uit een stukje voeding, sporten en ontspanning. Bij het opstellen van mijn eigen plan vond ik het belangrijk om een schema te maken dat wel leefbaar is. Ik wil niet leven op enkelt een bakje sla, want daar doe ik niet aan. Nee, in mijn schema maak ik gebruik van producten waarvan ik 101% weet dat ze gezond doch lekker zijn. Ik pakte daarom het boek Powerfood en de blog van mijn grote voorbeeld, Rens Kroes, erbij. Haar gerechten zijn heerlijk, verantwoord en bevatten dus zo min mogelijk suiker, vet en koolhydraten. Het enige gerecht dat niet van Rens is, is de dubbele eiwit eggwrap. Deze heb ik van de fitnessmeiden (blog).

Het sportschema heb ik overigens zelf verzonnen. Een beetje gegoogeld om te kijken welke oefeningen voor mijn doel geschikt zijn. Hopelijk krijg ik met behulp van deze sportoefeningen binnen een mum van tijd een paar strakke billen, benen en armen. Ook ga ik aan de slag met het krijgen van een plat buikje. Girlpower! Het onderstaande schema is dus GEEN specialistisch eet- en leefschema. Het is puur een programma waarvan ik denk dat ik er beter in mijn vel kom te zitten.

Schema

Klik hier voor het schema – 30 dagen bewust en gezond leven challenge!

In dit schema houd ik rekening met zes gouden regels:

  1. Elke dag 1 uur lichaamsbeweging (wauw, zeg ik dat? Ik, die in geen maanden een sportschool heeft bezocht? Slik…)
  2. Elke dag ontbijten, lunchen en dineren volgens het weekschema en op vaste tijden
  3. Elke dag drie gezonde tussendoortjes volgens het weekschema en op vaste tijden
  4. Elke dag 2 liter water drinken
  5. Elke dag voldoende nachtrust nemen
  6. Eén keer per week een ontspannende activiteit doen

Oh boy, en dit moet ik vanaf 1 september (morgen) dus 30 dagen volhouden. Er worden geen uitzonderingen gemaakt. Ook niet tijdens verjaardagen, feestjes of andere speciale gelegenheden. Nee, dit keer geen excuses! Maar gosh, ik zal je eerlijk bekennen dat ik wel ont-zet-tend zenuwachtig ben. Ik ben namelijk als de dood om te falen, en dat ik jullie na een paar dagen al moet vertellen dat ik gesmokkeld heb. Maar daar ga ik uiteraard niet van uit. Yeah, that’s the spirit!

What about you?

Herken jij jezelf in mijn situatie? En wil je ook bewust en gezond leven? Doe gezellig met me mee, en download hier het bijbehorende schema! Ik start vanaf 1 september (morgen), en zou het onwijs tof vinden als we samen deze strijd aan gaan. Schouder aan schouder staan we eenmaal sterker! Dus doe je mee? Laat het me dan weten in de comments en vermeld erbij waarom je meedoet. We can do this!

Ik zal gedurende deze periode een dagboekje bijhouden over mijn 30 dagen bewust en gezond leven challenge. Ook zal ik vanaf dag 1 updates posten op Twitter. Dus vind je het leuk om mij te volgende? Follow me on Twitter en blijf volledig op de hoogte van mijn #30dagenbewustengezondlevenchallenge. Daarnaast zal ik een artikel posten over de eerste paar dagen van de challenge, gevolgd door een uitgebreide review over de overige dagen mét mijn eindconclusie. So keep in touched, en succes!

Doe jij mee? Laat het hieronder weten! 

Veel liefs, Kelly

Be the best version of you – do the best you can.

 

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress spam blocked by CleanTalk.