Boekrecensie: Het boek van Jet

Hola, señoritas! Ik ben weer terug van mijn tripje naar Spanje. Het was heerlijk om er eventjes tussenuit te zijn, en ik heb dan ook optimaal genoten. Naast het zonnenbaden en de online yogalesjes van Yoga met Evy had ik zeeën aan tijd om eens even op mijn gemakkie een goed boek te lezen. Dus dat deed ik ook! Afgelopen kerst (ja, dat is alweer een poosje geleden) kreeg ik van mijn vader “Het boek van Jet”. Oh, wat was ik daar blij mee. Maar sindsdien staat de hardcover alleen maar mooi te wezen in mijn kast. En dat is naturlijk best zonde! Daarom nam ik het boek mee op reis en tijdens het zonnenbaden door heb ik het in alle rust gelezen. Kan ik het boek aanraden? Je leest het vandaag!

Over de schrijfster

Graag wil ik je voorstellen aan Jet van Nieuwkerk, oftewel de schrijfster van het boek. Je kunt haar kennen van de rubriek ”Smulpaap” in het Parool of door het televisieprogramma Foodmakers op RTL4. Kortom, de dochter van Matthijs van Nieuwkerk houdt zicht graag bezig met alles wat te maken heeft met voeding, koken, restaurants en sport. Een eigen boek kon daarom niet ontbreken aan haar prachtige carrière. Super leuk!

De inhoud van het boek

Laat ik eens beginnen met de inhoud van het boek, want daar gaat het tenslotte om. Zoals je op de onderstaande afbeelding kunt zien, bestaat het boek uit 13 hoofdstukken, namelijk: het voorwoord, in de voorraadkast, voor en na het sporten, tussen de middag, echte vriendschap, alles draait om balans, een offday, eten en daten, partytime, klein klein katertje, dankwoord, receptenindex en tot slot het register.

Oké, het lijkt me leuk om bij elk hoofdstuk even stil te staan. Misschien wordt het dan wel wat langdradig, maar er is gewoon zoveel leuks te melden over elk item dan, dus laat ik snel beginnen met het voorwoord. In dit hoofdstuk wordt verteld voor welke doelgroep Jet dit boek heeft geschreven. Wil jij gezond eten, je fit voelen en een strak lijf hebben? Dan behoor je zeker tot haar doelgroep, en kun je met een gerust hart verder lezen. Daarnaast vertelt Jet over wat je zoal de komende bladzijdes kunt verwachten.

Gevolgd door het eerste hoofdstuk van het boek “in de voorraadkast”. In dit item (de titel verklapt het eigenlijk al) vertelt Jet wat er echt niet mag ontbreken in je voorraadkast. Na een persoonlijk verhaaltje, toont Jet een lijstje met producten die elke foodie in de kast moet hebben staan. Denk hierbij aan producten zoals; eieren, verse gember, tonijn uit blik, diepvries spinazie, gedroogde pruimen en heel veel soorten kruiden. Altijd handig zo’n list!

Daarna komt het hoofdstuk “voor en na het sporten” aan bod. Dit vind ik persoonlijk een interresant hoofdstuk om te lezen, want ik heb nooit een idee wat je nou vooral wél en niet moet eten. Zo heb ik geleerd dat je het best een banaantje kunt consumeren vóór het sporten (in verband met snelle koolhydraten), en dat je na het trainen een omelet met vis en groenten kunt eten om je eiwitten weer aan te vullen. Ook vertelt Jet in dit hoofdstuk welke sporten zijzelf beoefend en wat haar motiveert als ze een rot dag heeft. Gevolgd door een aantal simpele recepten die uitermate geschikt zijn voor na het sporten. En geloof me, die zijn heerlijk. Vooral de snelle bananenpannenkoek!

Na de recepten voor- en na het sporten, tref ik het hoofdstuk “tussen de middag” oftewel de lunch. Ze verteld onder andere wat preppen is, en dat zij daar totaal geen fan van is. Ze geeft daarom een paar handige tips waarin ze uitlegt hoe je een simpele, gezonde én lekkere lunch binnen een handomdraai kunt bereiden op bijvoorbeeld je werk en hoe je die leuk kunt opeten. Daarna geeft ze net als het voorgaande hoofdstuk een aantal recepten weer die weer perfect passen bij de lunch.

Jammie, en het wordt alleen maar beter!

Eten met vrienden die minder krampachtig zijn als het gaat om eten en sporten dan jij, daar gaat het volgende hoofdstuk over. In het item “echte vriendschap” vertelt Jet over haar issues als haar vriendinnen vroegen om bij haar te eten. Ze sloeg dat aanbod vaak af en miste zo a lot of fun. Inmiddels heeft ze haar probleem bespreekbaar gemaakt met haar friends. Ze hebben gezamenlikk een oplossing gevonden en zo kijkt Jet er nu zelfs naar uit als haar vrienden een etentje plannen. Gevolgd door een aantal heerlijke, varierende recepten.

Gezond eten, maar af en toe zorgeloos een zes gangen menu oppeuzelen. Dat moet zeker wel kunnen, volgens Jet. Iets waar ik het helemaal mee eens ben. Het hoofdstuk Alles draait om balans, is dan ook mijn favoriet uit het boek. Ze vertelt dat gezond leven een levenswijze is, en dat een avondje doorzakken met vrienden dus echt geen no go is. Je moet het alleen niet te vaak doen, en in dit hoofdstuk vertelt Jet hoe, opnieuw gevolgd met jawel een aantal recepten.

Een offday, we hebben het allemaal wel eens. Maar hoe ga je daar mee om? Jet weet raadt, en vertelt hoe zij dat oplost met – jawel – food!

Eten en daten, het volgende hoofdstuk. Een item waar ik best erg om moest lachen. Je kent het vast wel: je hebt een date, maar ook een gezonde leefstijl. Toch spreek je af bij een tentje die niet totally healthy is. Geef je dan over aan je strenge gewontes of laat je je gaan? Dit komt in dit item ter sprake. Jet en ik (dat klinkt best gezellig) vinden dat het best eens mag kunnen, maar met mate. Maar hoe vertel je over je gezonde leefstijl als het een relatie wordt? Ook dat komt aan bod! Oja, daarnaast laat Jet een paar receptjes zien voor als de avond bij jou thuis enigdigd 😉

Partytime, opnieuw zo’n lastig ding als je bezig bent met een gezonde leefstijl. In dit item laat Jet zien hoe je gezonde hapjes maakt voor een verjaardag of huisfeestjes. Naast hapjes wordt natuurlijk ook een drankje geschonken. Weer zoiets lastigs. Laat je het staan of niet? Kies je het laatste? Dan heb je kans op een klein, klein katertje. Precies waae het volgende hoofdstuk over gaat. Ook hierin geeft Jet tips om die te voorkomen, maar ook om te verhelpen. Ergggg handig onder de party animals onder ons!

Tot slot eindigt Jet met een lief dankwoordje, een receptenindex en register. Dat spreekt voor zich, neem ik aan. Kortom, Jet pakt een hele boel onderwerpen aan, dus genoeg er is voldoende leesvoer in het verschiet!

De vormgeving

Oops, jeetje ik zie nu dat het artikel is al wat aan de lange kant is, maar toch wil ik nog even iets zeggen over de vormgeving van het boek. Die is te mooi en verzorgd om er vervolgens niets over te vermelden. Tussen de verhalen en recepten vind je persoonlijke quotes van Jet. En dan heb ik het nog niets eens gehad over de prachtige, kleurrijke foto’s. Kortom, het boek is af!

Overige boekinformatie

Taal: Nederlands – Doelgroep: jongvolwassenen – Afmetingen: 247 x 178 x 24 mm – Gewicht: 736 gram – Verschijndatum: oktober 2015 – Druk: eerste druk uit het jaar 2015 – Aantal pagina’s: 208 pagina’s – ISBN: 9789021560137 – Uitgever: VBK Media

Is het boek a yay or a nay?

Als het aan mij ligt, beoordeel ik het boek met een yay. Naast de veelzijdige onderwerpen, is ook de vormgeving van het boek van Jet om door een ringetje te halen. De kleuren, quotes en lettertypes; perfect gewoon! Ook is het boek lekker vlot, motiverend maar vooral spontaan geschreven. Het maakte me enthousiast om zelf aan de slag te gaan, en daardoor had ik het boek binnen een mum van tijd gelezen.

Bovendien maakt Jet herkenbare en lastige onderwerpen bespreekbaar. Denk hierbij aan gezond eten en de issues die daarbij komen kijken. Ik had tijdens mijn 30 dagen challenge had ik soms een offday, maar ik had geen idee wat ik dan moest doen. De tips van Jet had ik daarom veel eerder willen weten! Zo had ik mezelf niet tot het uiterste gepusht, maar was ik ook een beetje lief voor mezelf geweest.

Tot slot vind ik het tof dat Jet ieder hoofdstuk begint met een kort en persoonlijk stukje over het desbetreffende onderwerp. Zo tref je over verhalen over haar healthy en de bijbehorende struggles, zoals te streng zijn voor jezelf en bang zijn om ergens iets te eten. Super persoonlijk, maar daarnaast krijg je toch de informatie waar je op zit te wachten. Kortom, ik kan iedereen dit boek aanraden!

De prijs en verkooppunten

Het boek I Love Heath van Daisy Oppelaar is verkrijgbaar in iedere boekhandel of online voor de adviesprijs van €20,00.

Heb jij het boek van Jet al gelezen? Zo ja, wat vind jij ervan?